Systemsidor
System som är relevanta för fler än ett fåtal medarbetare inom VGR och där det finns behov av information om till exempel inloggningsrutiner, manualer eller support kan ha en regiongemensam systemsida på intranätet. System som bara används av en förvaltning ska bara finnas på den förvaltningens intranät.
De allra flesta systemsidor visas på alla förvaltningars intranät. Den gemensamma informationen om systemet uppdateras på ett ställe och kopieras ut till alla förvaltningar. Förvaltningarna kan sedan välja att komplettera eller i vissa fall ta bort delar av den gemensamma informationen i de fall det inte är relevant för medarbetarna. Det gör att informationen om systemet kan skilja sig åt beroende på vilken förvaltning informationen vänder sig till.
Har du frågor om ett system som bara används av en förvaltning, kontakta förvaltningens kommunikationsavdelning.
Struktur
Det finns många system i Västra Götalandsregionen, VGR. Vissa är mer omfattande och komplicerade än andra. Därför kan också informationen om de olika systemen se olika ut. Även om mängden information skiljer sig åt ska sidorna vara likartade. På denna sida får du reda på vad en systemsida bör innehålla.
Gemensamt för alla systemsidor på intranätet är:
- Innehållet ska vända sig till användare av systemet.
- Rubriken ska vara systemets namn, exempelvis Hamlet.
- Sidtiteln som visas i A-Ö listan ska även ha en förklaring inom parentes om det behövs. Hamlets sidtitel är ”Hamlet (läkemedel)”. Sidtiteln hittar du under fliken Metadata. Skriv även en sidbeskrivning, exempelvis ”XX är ett IT-system som hanterar XX”.
- Under rubriken ska blocken call-to-action placeras, dessa block ska alltid placeras överst och används för de viktigaste länkarna, exempelvis för inloggning, beställning av support och felanmäl/kontakta support för systemet. Rekommendationen är max fyra call-to-action block.
- Sidan ska ha en ingress som kortfattat beskriver vad systemet används till.
- Om informationen inte är för omfattande kan den ligga i brödtextfälten som på sidan Hamlet, annars använder du block, exempelvis expanderingsblock och textblock. Tänk på att inte blanda block hur som helst, utan ha samma typ av block samlade. De olika blocktyperna ska användas korrekt, du kan läsa mer om blocktyperna under Manualer i webbhandboken.
- Längst ner på sidan ska det finnas kontaktuppgifter till den som ansvarar för innehållet. Det kan vara en person eller en funktion (e-post). Dessa uppgifter ska ligga i KiV kontaktblock.
Exempel på bra struktur på systemsida: Hamlet (läkemedel) - VGR gemensamt
Språk
Tänk på att skriva enkelt, tydligt och anpassat efter målgruppen. Informationen ska vända sig till användare av systemet, det är alltså inte en lagringsplats för information och dokumentation för systemansvariga.
Du kan läsa mer om språk under Riktlinjer i webbhandboken.
Kortadress/enkel adress
Använd gärna en kortadress/enkel adress på systemsidan. Använd systemets namn som enkel adress. Mer om hur enkla adresser fungerar på gemensamma sidor på intranätet finns i webbhandboken.
Så fungerar Gemensamma sidor - Webbhandbok VGR
Hur gör jag om jag saknar information om ett system eller vill skapa en systemsida?
Om du själv ansvarar för systemet, mejla till webb@vgregion.se för att få systemsidan skapad på rätt plats. När du mejlar, ange vilken kategori av system det är. Du kan läsa mer om kategorierna längre ner på sidan under rubriken Kategorier.
Ange även om det finns flera namn som används på systemet (det kallas en sak, men heter egentligen något annat).
Kontakta produktägare eller tjänsteansvarig om det inte är du som ansvarar för systemet. De bedömer behovet och är ansvariga för att informationen hålls uppdaterad och aktuell.
Tjänsteområden - VGR gemensamt
Underhåll av systemsida
Sidan ska ha en person som ansvararar för att innehållet är uppdaterat och till hjälp för användarna av systemet. Minst en gång per år ska allt innehåll granskas. Om innehållet inte hålls uppdaterat kan sidan komma att tas bort från intranätet.
webb@vgregion.se kan hjälpa till med publicering och uppdatering av regiongemensamma systemsidor.
Kategorier
Systemsidor visas och kan sökas fram med hjälp av kategorier. Alla systemsidor måste ha minst en systemkategori. Önskemål om förändringar i kategorierna lämnas till webb@vgregion.se och beslutas av webbstrategiska nätverket.
Kategori | Beskrivning |
---|---|
Beställningar och inköp | För att göra beställningar eller inköp av varor eller tjänster, exempelvis Marknadsplatsen och Weblord |
Diarie och dokumenthantering | För diarieföring eller dokumenthantering som Public 360 och Sofia/Sharepoint |
Ekonomi | För hantering av ekonomi eller fakturor som Raindance |
Fastigheter | För fastighets- eller lokalförvaltning som Facilitate och Milestone |
IT | För identitet, inloggning som Förenklad åtkomst och VPN |
Kommunikation | För mötesverktyg, socialt som VGR Möten, Outlook |
Mötesbokning | För mötes- och samtalsbokning som Bob, Regionkalendern |
Personal | För personaladministration och HR som Varbi, Kom och gå |
Projekthantering | För projekthantering som Canea och IT-kompassen |
Styrning och uppföljning | För styrning och uppföljning som Plan och Styr och MedControl |
Söktjänster | För sökning som Hitta |
Utbildning | För utbildningsverktyg som Lärportalen och Smartass |
Vård och rådgivning | För verktyg och stöd vid vårdmöten som Stöd och behandling och ExorLive |
Vårdadministration | För patientadministrativa system som Elvis |
Webb | För webbpublicering och -hantering som Matomo och webbarkivet |
Har du frågor om innehållet?
Det är webbteamet på Koncernkontoret i VGR som ansvarar för innehåll och uppdateringar på den här sidan. Kontakta oss genom att mejla webb@vgregion.se.