Dina synpunkter på vården
Ibland händer det att allt inte fungerar som det ska. Dina upplevelser i vården, som patient eller närstående, är viktig information för oss i vårt förbättringsarbete. Synpunkter och klagomål på vården ska hanteras utan dröjsmål och du som patient eller närstående ska alltid få återkoppling.
Lämna synpunkter och klagomål via 1177
Du kan kontakta den mottagning eller avdelning där du har fått vård via 1177 Vårdguidens e-tjänster för att lämna synpunkter och klagomål. På 1177 finns de flesta av sjukhusets avdelningar och mottagningar.
Sök upp mottagningen och lämna dina synpunkter eller klagomål via e-tjänsten på mottagningens kontaktsida. Lämna dina synpunkter via e-tjänsten ”Synpunkter och klagomål på vården”.
Du kan också logga in i e-tjänsten och söka upp den mottagning du vill kontakta via ”Hitta och lägg till”.
Inloggningen till 1177 är personlig. Via din inloggning kan du bara utföra ärenden som gäller dig själv eller den du är ombud för. För ärenden som gäller barn till och med 12 år utför du dessa genom din egen inloggning. Så loggar du in på 1177.se.
Du kan också kontakta berörd verksamhet för att lämna synpunkter och klagomål. Kontaktuppgifter hittar du här Avdelningar och mottagningar. Du kan också ringa via telefonväxeln 031-342 10 00.
Lämna synpunkter och klagomål skriftligt
Om du vill skicka in dina synpunkter skriftligt till kan du använda dig av vår blankett för synpunkter och klagomål och skicka den till:
Expeditionen för patientärenden
Sahlgrenska Universitetsjukhuset
Namn på avdelning/mottagning
413 45 GÖTEBORG
Andra instanser att vända sig till
Vill du prata med någon utanför sjukhuset kan du vända dig till Patientnämnden som är en opartisk instans mellan patient och vårdgivare.
Om du upplever att någon har drabbats av eller har riskerat att råka ut för en vårdskada, kan du kontakta IVO och lämna ett tips om detta eller anmäla ett klagomål.