Digitala vårdmöten

Appen Vård och hälsa - så här gör du

Anslut via mobil enhet (smartphone eller surfplatta)

  • Följ länken du fått i sms från Mitt vårdmöte
  • Installera appen från Google Play eller Appstore
  • Följ de anvisningar du får under installationen
  • Logga in med Mobilt BankID
  • Starta appen och välj ”Mina ärenden”
  • Loggar du in till ett uppföljande videomöte kommer du direkt till din mottagning och väljer ”Mina sidor” och ”Mina ärenden”
  • Klicka på ”Gå till besök”. Fungerar tidigast 15 minuter före mötet. Invänta samtal/påringning från din vårdgivare

Film: så ansluter du till ett förbokat möte via mobil enhet

Om du ansluter via dator:

  • Vid anslutning via dator måste du ha tillgång till webbläsaren Google Chrome, Microsoft Edge eller Mozilla Firefox.
  • I mejlet från vårdgivaren får du en länk till Mitt vårdmöte
  • Följ instruktion för registrering och test av teknik
  • Klicka på "Gå till besök". Fungerar tidigast 15 min för mötet. Invänta samtal/påringning från din vårdgivare
  • Har du pågående ärenden når du även Mitt vårdmöte via webbadress: https://mittvardmote.vgregion.se/mittvardmote/
  • gör inställning av ljud och mikrofon

Viktigt att tänka på

Om du byter mobilnummer eller mejladress måste du registrera det nya mobilnumret eller mejladressen under din profil i appen.

Om du har problem med anslutningen via mobil enhet

Om du har problem med anslutningen till mötet, prova följande åtgärder:

  •  gå ur appen och starta om appen
  •  söka dig till en plats för bättre mottagning
  •  ansluta dig till ett stabilt Wi-Fi-nätverk eller använda mobildata (3G-4G nät)

Digitala vårdmöten innebär att du träffar din vårdgivare digitalt via din mobiltelefon, surfplatta eller dator. Det är din vårdgivare som bokar det digitala vårdmötet och du får en kallelse med länk skickad till dig innan mötet.

Har du har fått kallelse till ett digitalt vårdmöte?

För att genomföra ett digitalt vårdmöte behöver du följande utrustning:

  • mobiltelefon, surfplatta eller dator med tillgång till kamera
  • internet med bra uppkoppling
  • en lugn avskild plats där du inte riskerar att bli störd av någon eller något
  • headset rekommenderas för bästa ljud och din personliga sekretess

Betalning

Ett videomöte kostar lika mycket som ett fysiskt besök. Du får en faktura efter mötet. Är du yngre än 20 år eller äldre än 84 år är mötet avgiftsfritt. 

Återbud

Om du inte kan genomföra det digitala vårdmötet ska du lämna återbud senast 24 timmar före den avtalade tiden till din mottagning. Du får betala ordinarie patientavgift om du inte avbokar det digitala vårdmötet. Frikort gäller inte som betalning för uteblivet digitalt vårdmöte.

Bilder

Foton som skickas eller tas under mötet lagras i din journal om vårdgivaren anser att det behövs för din vård och behandling. Borttagning av foton hos vårdgivaren följer samma regelverk som borttagning av journaltext.