Hitta rätt akutmottagning
Sahlgrenska Universitetssjukhuset har flera akutmottagningar med särskilt inriktning.
Vi tar emot patienter med allvarliga tillstånd som exempelvis andningsbesvär, bröstsmärtor och frakturer. Vi handlägger ortopediska och medicinska tillstånd.
Vi tar emot dig över 16 år med undantag för vissa tillstånd som kräver specialiserad vård, som till exempel ortopediska skador, ögonskador, kirurgiska åkommor eller psykiatriska besvär.
Barn och ungdomar under 16 år hänvisas till Akutmottagning barn på Östra sjukhuset.
Har du skadat dig på annan ort, till exempel vid skidresa? Då ska du inte besöka akutmottagningen, kontakta i stället vår Ortopedimottagning på ortmott.molndal@vgregion.se för att boka tid för besök.
Patienter som vi bedömer är i behov av att träffa en kirurg hänvisas till Akut- och olycksfallsmottagningen på Sahlgrenska eller till Akutmottagningen på Östra sjukhuset. Det kan exempelvis handla om buksmärtor.
Om du inte är akut sjuk ska du i första hand kontakta din vårdcentral eller jourläkarmottagning. Du kan också ringa 1177 för för sjukvårdsrådgivning.
På 1177 Hitta Vård kan du hitta adresser och kontaktuppgifter till mottagningar.
Till oss kommer patienter antingen med ambulans eller gående in via väntrummet.
Väntetiden varierar beroende på antalet patienter och skiljer sig mycket åt olika dagar och tider på dygnet.
Vi prioriterar alltid livshotande skador och sjukdomstillstånd. Väntetiden och prioriteringarna på akuten sker efter triage. Rätt patient ska få rätt vård vid rätt tidpunkt.
När du kommer till vår akutmottagning tar du en nummerlapp. När det blir din tur får du träffa en sjuksköterska som gör en första bedömning och prioritering av ditt tillstånd. Denna bedömning kan innebära att du blir hänvisad till en vårdcentral eller jourcentral för att du ska få vård på rätt vårdnivå.
Om vi bedömer att du är i behov av fortsatta undersökningar hos oss får du träffa en läkare som beslutar om vilka undersökningar som ska göras som exempelvis röntgen, EKG eller blodprover. Efter att vi fått besked om resultatet från de undersökningar du gjort kommer en läkare att bedöma om du kan åka hem eller om du ska fortsätta att vårdas på någon av våra vårdavdelningar.
På vår mottagning finns olika yrkeskategorier som till exempel sjuksköterska, distriktssköterska, undersköterska, fysioterapeut, arbetsterapeuter, läkare och kanslist.
Eftersom Sahlgrenska Universitetssjukhuset har ett utbildningsansvar förekommer det studenter på våra mottagningar och avdelningar. Du har som patient rätt att säga till om du inte vill ha studenter närvarande under ditt besök. Alla som arbetar här, såväl personal som studenter, har tystnadsplikt.
Allt arbete på vår akutmottagning utgår från TEAM-arbete där kanslister, undersköterskor, sjuksköterskor och läkare arbetar tillsammans för att ha hand om våra patienter.
Vårt mål är att ge dig god vård och ett gott bemötande. Om du har synpunkter på den vård, behandling eller det bemötande du har fått är vi mycket tacksamma om du låter oss få veta detta.
Lämna gärna dina synpunkter via 1177, e-post eller post.
Alternativt kan du lämna dina synpunkter till vår klagomålshanterare:
031 - 343 05 42 måndag - fredag 8:00 - 12:00
Vi tar emot patienter med allvarliga tillstånd som exempelvis andningsbesvär, bröstsmärtor och frakturer. Vi handlägger ortopediska och medicinska tillstånd.
Vi tar emot dig över 16 år med undantag för vissa tillstånd som kräver specialiserad vård, som till exempel ortopediska skador, ögonskador, kirurgiska åkommor eller psykiatriska besvär.
Barn och ungdomar under 16 år hänvisas till Akutmottagning barn på Östra sjukhuset.
Har du skadat dig på annan ort, till exempel vid skidresa? Då ska du inte besöka akutmottagningen, kontakta i stället vår Ortopedimottagning på ortmott.molndal@vgregion.se för att boka tid för besök.
Patienter som vi bedömer är i behov av att träffa en kirurg hänvisas till Akut- och olycksfallsmottagningen på Sahlgrenska eller till Akutmottagningen på Östra sjukhuset. Det kan exempelvis handla om buksmärtor.
Om du inte är akut sjuk ska du i första hand kontakta din vårdcentral eller jourläkarmottagning. Du kan också ringa 1177 för för sjukvårdsrådgivning.
På 1177 Hitta Vård kan du hitta adresser och kontaktuppgifter till mottagningar.
Till oss kommer patienter antingen med ambulans eller gående in via väntrummet.
Väntetiden varierar beroende på antalet patienter och skiljer sig mycket åt olika dagar och tider på dygnet.
Vi prioriterar alltid livshotande skador och sjukdomstillstånd. Väntetiden och prioriteringarna på akuten sker efter triage. Rätt patient ska få rätt vård vid rätt tidpunkt.
När du kommer till vår akutmottagning tar du en nummerlapp. När det blir din tur får du träffa en sjuksköterska som gör en första bedömning och prioritering av ditt tillstånd. Denna bedömning kan innebära att du blir hänvisad till en vårdcentral eller jourcentral för att du ska få vård på rätt vårdnivå.
Om vi bedömer att du är i behov av fortsatta undersökningar hos oss får du träffa en läkare som beslutar om vilka undersökningar som ska göras som exempelvis röntgen, EKG eller blodprover. Efter att vi fått besked om resultatet från de undersökningar du gjort kommer en läkare att bedöma om du kan åka hem eller om du ska fortsätta att vårdas på någon av våra vårdavdelningar.
På vår mottagning finns olika yrkeskategorier som till exempel sjuksköterska, distriktssköterska, undersköterska, fysioterapeut, arbetsterapeuter, läkare och kanslist.
Eftersom Sahlgrenska Universitetssjukhuset har ett utbildningsansvar förekommer det studenter på våra mottagningar och avdelningar. Du har som patient rätt att säga till om du inte vill ha studenter närvarande under ditt besök. Alla som arbetar här, såväl personal som studenter, har tystnadsplikt.
Allt arbete på vår akutmottagning utgår från TEAM-arbete där kanslister, undersköterskor, sjuksköterskor och läkare arbetar tillsammans för att ha hand om våra patienter.
Vårt mål är att ge dig god vård och ett gott bemötande. Om du har synpunkter på den vård, behandling eller det bemötande du har fått är vi mycket tacksamma om du låter oss få veta detta.
Lämna gärna dina synpunkter via 1177, e-post eller post.
Alternativt kan du lämna dina synpunkter till vår klagomålshanterare:
031 - 343 05 42 måndag - fredag 8:00 - 12:00