Tillgänglighetsredogörelse
Sahlgrenska Universitetssjukhuset står bakom webbplatsen sahlgrenska.se som ska kunna användas av så många som möjligt. Redogörelsen beskriver hur sahlgrenska.se uppfyller lagen om tillgänglighet till digital offentlig service, kända problem med webbplatsen och hur du kan rapportera brister med webbplatsen till oss så att vi kan åtgärda dem.
Hur tillgänglig är webbplatsen?
sahlgrenska.se är delvis förenlig med lagen om tillgänglighet till digital offentlig service.
Vad kan du göra om du inte kan använda delar av webbplatsen?
Om du behöver innehåll från sahlgrenska.se som inte är tillgängligt för dig kan du meddela oss att du behöver information i alternativt format. Du kan också skicka e-post till webb.su@vgregion.se. Svarstiden är normalt två arbetsdagar.
Lämna synpunkter på webbplatsens tillgänglighet
Vi strävar hela tiden efter att förbättra webbplatsens tillgänglighet. Om du upptäcker problem som inte är beskrivna på den här sidan eller om du anser att vi inte uppfyller lagens krav, meddela oss brister i webbplatsens tillgänglighet så att vi får veta att problemet finns.
Kontakta tillsynsmyndigheten
Myndigheten för digital förvaltning har ansvaret för tillsyn för lagen om tillgänglighet till digital offentlig service. Om du upplever brister i tillgängligheten till vgregion.se kan du göra en anmälan till myndigheten för digital förvaltning via ett formulär på deras hemsida.
Bristande förenlighet med lagkraven
Här beskrivs de delar som på ett eller annat sätt inte är helt tillgängliga. Kända tillgänglighetsbrister åtgärdas löpande.
Problem vid användning utan syn eller med nedsatt syn
Generellt
- Det finns bilder och diagram som saknar alternativtext.
- Det finns bilder med text som saknar alternativtext.
- Det finns filmer som saknar syntolkning.
- Det finns filmer som saknar textning.
- Det finns dokument som inte kan läsas med hjälpmedel.
- Det finns rubriker som är felformaterade eller i ologisk ordning.
- Det finns länkar där länkens syfte inte är tydligt.
- Det finns sidor där navigering och menyer inte är konsekvent.
- För att visa patientmenyer används en tjänst från tredje part. Denna tjänst har ett eget inbyggt gränssnitt som inte har varit möjligt att anpassa till Servicewebbens gränssnitt. När man växlar mellan Servicewebben och patientmenyer kan man därför uppleva gränssnitt och navigation som inkonsekvent.
- För att visa patientmenyer används en tjänst från tredje part. Läs om tillgänglighetsbrister i patientmenyerna,
Tillgänglighetsredogörelse menu.matildaplatform.com - Sida "Lediga jobb" innehåller ett plug-in från tredje part. Fältet för att avgränsa sökningen efter kommun är inte tillgänglig. På sidan för att visa sökresultat används listelement och ARIA-kod felaktigt.
Problem vid använding med nedsatt färgseende
- Det finns dokument med infografik som inte går att avkoda utan färgseende.
- För att visa patientmenyer används en tjänst från tredje part. Läs om tillgänglighetsbrister i patientmenyerna,
Tillgänglighetsredogörelse menu.matildaplatform.com - Sida "Lediga jobb" innehåller ett plug-in från tredje part. Fältet för att avgränsa sökningen efter kommun är inte tillgänglig.
Problem vid användning med begränsad kognition, inlärning eller språk
Generellt
- Det finns länkar där länkens syfte inte är tydligt.
- Det finns sidor där språket är svårt att begripa.
- Det finns sidor där navigering och menyer inte är konsekvent.
- För att visa patientmenyer används en tjänst från tredje part. Denna tjänst har ett eget inbyggt gränssnitt som inte har varit möjligt att anpassa till Servicewebbens gränssnitt. När man växlar mellan Servicewebben och patientmenyer kan man därför uppleva gränssnitt och navigation som inkonsekvent.
- För att visa patientmenyer används en tjänst från tredje part. Läs om tillgänglighetsbrister i patientmenyerna,
Tillgänglighetsredogörelse menu.matildaplatform.com
Problem vid nedsatt finmotorik, styrka eller rörlighet
- Sida "Lediga jobb" innehåller ett plug-in från tredje part. Fältet för att avgränsa sökningen efter kommun är inte tillgänglig.
- För att visa patientmenyer används en tjänst från tredje part. Läs om tillgänglighetsbrister i patientmenyerna,
Tillgänglighetsredogörelse menu.matildaplatform.com
Problem vid användning utan hörsel eller med nedsatt hörsel
Generellt
- Det finns filmer som saknar textning.
Hur vi testat webbplatsen
Löpande kontroller av tillgängligheten på sahlgrenska.se görs med hjälp av intern expertis och automatiska tester.
Webbplatsen publicerades den 6 april 2017
Senaste bedömningen gjordes den 21 november 2023
Redogörelsen uppdaterades den 27 september 2024